Tuesday, 22 November 2016

Never.


Senyum..


Solat.

*_:: ✋😃 dulu lain sekarang lain_*


*_Besi 50 kg aku boleh angkat, tapi takbir dua tangan pun aku tak boleh angkat._*


*_AKU MEMERHATIKAN SAJA ORANG BERUBAH TAPI HATI AKU PULAK KERAS TAK MAU BERUBAH. TERIMA KASIH PADA AHLI JEMAAH MASJID YANG PRIHATIN..!_*


*_D U L U  A K U_*
*_O R A N G  P A L I N G_*
*_R U G I  S E B A B  B A N G G A_*
*_M E M B U A T  K E M U N G K A R A N_*


*_Y a n g  d a h  l e p a s  t u  d a h  l a h_*
*_J a g a  s o l a h  &  a j a k  o r g  l a i n_*
*_j u g a  m e n j a g a  s o l a h  m e r e k a_*


● *_Dulu aku tak Solat Subuh..! Bangun pukul 9.30 pagi, Allah masih izinkan aku untuk bernafas di atas muka bumi Allah._*


● *_Dulu aku tak Solat Zohor..! Balik rumah makan nasi lauk ikan keli, rasa ikan keli. Makan mee goreng, rasa mee goreng..! Itulah nikmat yang Allah bagi pada aku walaupun aku tak solat._*


● *_Aku tak Solat Asar, tapi aku masih boleh pergi gym angkat berat..! Boleh main bola walaupun sengaja tinggal solat._*


*_Aku angkat besi 50kg boleh..! Tapi aku angkat takbir tak boleh..! Itulah aku, manusia yang paling kurang ajar dengan Allah..!_*


● *_Aku tak Solat Maghrib..! Tapi bila aku nak bini Allah bagi..! Aku nak anak Allah bagi..! Nak rumah Allah bagi..!_*


*_Nak kenderaan Allah bagi, walaupun aku meninggalkan solat. Inilah yang menunjukkan bahawa Allah swt itu Maha Pemurah._*


● *_Aku tak Solat Isyak, tapi Allah tetap bagi aku rezeki..! Allah bagi aku sihat walafiat, tak sakit._*


● *_Beruntung betul aku ni walaupun tak solat, Allah tak azabkan aku dulu dan sekarang._*


*_Kalau di zaman Nabi Musa a.s orang yang tak solat macam aku ni, Allah swt bagi CASH bertukar muka jadi muka khinzir. Nauzubillah..!_*


● *_Tapi sekarang ni aku sedar diri aku adalah hamba Allah yang amat lemah lagi daif._*


*_Kita ni hanya menumpang Rahmat Nabi Muhammad saw..! Allah swt tangguhkan dulu azab-Nya..!_*


*_Allah swt beritahu dalam Al-Quran, balasan di Akhirat sangatlah dahsyat bagi orang yang meninggalkan solat._*


*_Aku hanya terfikir, amat ruginya aku kalaulah Malaikat Allah swt Izrail a.s SENTAP nyawa aku masa aku sedang mengingkari perintah-perintah Allah..!_*


*_SESUNGGUHNYA ALLLAH SWT ITU MAHA PENGASIH LAGI MAHA PENYAYANG SIFATNYA._*


*_A L L A H  M A H A_*
*_M E N D E N G A R  A L L A H_*
*_M A H A  M E L I H A T_*
*_L A G I  M A H A  M E N G E T A H U I_*


*_Aku dapat kekuatan bila aku buat kerja mengajak orang kepada solah di masjid, walaupun aku bukannya kaki masjid._*


*_Terima kasih kepada jemaah masjid yang bergerak dari pintu ke pintu, rumah ke rumah dan lorong ke lorong, menarik orang yang macam aku ni supaya kembali mengenal Allah swt._*


*_:: ✋😃 Allah saja yang akan balas_*

Help.


Tutop.


Thursday, 17 November 2016

Tazkirah..

*Mimpi doa seekor kucing*
*Ibu seorang pemuda dirawat di hospital*

وأدخلت للعناية المركزه
*Ibunya dirawat di ICU*

وفي يوم من الأيام صارحه الأطباء
*Beberapa hari kemudian doktor berterus terang kepadanya*

بأن حال والدته ميؤوس منها وأنها في أي لحظة تفارق
*Keadaan ibunya tiada harapan semboh dan boleh meninggal dunia bila2 masa*

وخرج من عند أمه هائما على وجهه
*Pemuda itu meninggalkan hospital dengan air muka yg sedih mengenang sakit ibunya*

وفي طريق عودته لزيارة والدته
*Dalam perjalanan utk melawat ibunya sekali lagi*

وقف في محطة البنزين
*Pemuda itu berhenti di stesen minyak*

وهو ينتظر العامل ليضع البنزين
في سيارته
*Sedang dia menunggu atendan mengisi minyak*

رأى تحت قطعة كرتون قطة قد ولدت قططا صغارا
*Pemuda itu terpandang seekor kucing beranak beberapa ekor anak berteduh dibawah kotak*

وهم لا يستطيعون المشي
*Kucing itu kelihatan tak mampu berjalan*

فتساءل!!!!!
*Dia termenung sejenak tertanya2*...

من يأتي لهم بالطعام وهم في هذه الحال؟
فدخل للبقالة
*Siapakah yg akan bagi kucing itu makan dalam keadaan begitu, dan pemuda itu masuk ke kedai barangan dalam stesyen minyak*

واشترى تونة
*Dibelikannya setin tuna*

وفتح العلبة ووضعها للقطة
وانصرف للمستشفى
*Dibukannya tin tuna itu utk diberi kepada kucing tadi dan meneruskan perjalanannya ke hospital*

وعندما قدم للعناية مكان تنويم أ
*Sebaik sahaja masuk ke bilik ICU*

*لم يجدها على سريرها فوقع ما في يده فزعا*
*Alangkah terperanjatnya dia apabila ibunya tiada dikatil ICU itu dan tergamam sehingga jatuh benda yg dipegangnya*

فاسترجع وسأل الممرضة*
*Dia bergegas lari utk bertanya kepada nurse bertugas*

أين فلانة؟
*Di mana ibuku.?*

فقالت تحسنت حالتها فأخرجناها للغرفة المجاورة
*Nurse itu berkata: Ibumu sudah beransur pulih dan kami pindahkannya ke wad biasa*

فذهب إليها
*Pemuda itu terus mendapatkan ibunya*

فوجدها قد أفاقت من غيبوبتها
*Yg ketika itu dalam keadaan sudah sedar dari komanya*

فسلم عليها وقبلها فسألها
*Dia bersalam dan mencium ibunya sambil bertanya apa terjadi*

فقالت أنها رأت وهي مغمى عليها
*Ibunya memberitahu ketika dalam keadaan tidak sedar dikatil*

قطة وأولادها رافعين أيديهم يدعون الله لها
*Ibunya melihat kucing dan anak2nya menadah tangan ke arah langit sambil berdoa memohon ibunya disembuhkan segera*

فتعجب الشاب
*Pemuda itu terkejut mendengar apa yg diceritakan ibunya*

فسبحان من وسعت رحمته كل شيء
*Maha suci Allah Tuhan yg rahmatnya meliputi setiap sesuatu.*

سبحان الله الصدقةدفعت بلاء بإذن الله
*Segala puji utk Allah, sedekah jariah melepaskan kita daripada penderitaan, dengan izin Allah.*

(داووا مرضاكم بالصدقه)
*(Sembuhkan penyakitmu dengan melakukan sedekah)*

هذه فقط علبة تونه والرسول صلى الله عليه واله وسلم قال: ( إتقوا النار ولو بشق تمره)
*Itu hanya setin tuna. Rasulullah SAW bersabda: (Lindungi diri kamu daripada panas api neraka walaupun dengan separuh tamar)*

سبحان الله ألا تريد أن تكون جوادا
*SubhanaAllah Jadikan ini tindakan kamu utk menjadi seorang yg pemurah*

Friday, 4 November 2016

Rezeki.

Susah senang kita secara individunya tidak terjejas disebabkan kenaikan harga barang. Zaman barang tak naik pon ramai diantara kita telah lama menjadi orang susah miskin. Bahkan dikenaikan harga barang sekarang pon masih ramai juga orang yang terus hidup mewah. Susah senang kita tergantung amalan soleh kita. Jika kita tidak maksiat ,jaga sembayang awal waktu dan.melaksanakan amalan soleh terutama amalan amalan yang melapangkan rezeki spt membaca alquran,berzikir, berselawat,bersedekah,menghubungkan silaraturahim,sembayang duha dan lain lain amalan yang menarik rezeki. Dalam masa yang sama kita juga kita tak melakukan maksiat terutama maksiat maksiat yang menyempit kan rezeki spt syrik ,berzina, bergaduh dan lain lain. Yakinlah disaat barangan mahal macama mana sekali pon dipasaran, kalau kita taat perintah allah tak maksiat, rezeki kita tetap melimpah ruah dikurniakan oleh allah swt. Sebaliknya jika kita maksiat banyak melakukan dosa dan tidak beramal soleh terutama tidak melakukan amalan amalan yang menarik rezeki.yakinlah walau semurah mana pon harga barang dipasaran. Kita tetap susah walupon barang   murah. orang yang soleh walaupon nampak susah tetapi allah senentiasa mencukupi keperluannya. Tetapi kita tak sedar kerana kayu ukur kita hanya bersandarkan rumah besar,kereta besar. Mereka juga menikmati  kemudahan itu walau tak punya itu semua.mereka orang yang soleh mendapat kemudahan spt orang kaya tanpa memikul beban hutang.

Thursday, 3 November 2016

Jihad.


Pasif..

Tlg baca walau sesibuk mana..motivasi yg sgt hebat..masya Allah
Bacalah cukup menginsafkan
LELAKI TUA BERKAIN PELIKAT BACA AL QURAN SETIAP KALI LEPAS ASAR SAMPAI MAGHRIB...

Tulisan Dato Roslan Abd Hamid

Saya jumpa lelaki tua ini..
Selalu lepas Asar, dia iktikaf di Masjid..
Baca al Quran..
Umur dlm 70an..

Duduk rumah dkt masjid..
Rumah agam besar & menarik..
Hartanya di sana sini..
Ada bangunan komesil tengah bandar, bernilai dlm RM 35 juta..

Pendapatan pasif kutip sewa dlm RM70k sebln...
Belanja RM 20k & baki RM50k, dia sedekah & infaq..
Dia tenang bersendirian melayani anak cucu..

Saya mahu ambil gambar, tapi dia menolak..
Katanya malu..
Saya minta 1 formula, dia berikan 10...

Saya catat & mahu kongsikan..
1. Pertama, dia kata muliakan ibu bapa..
Doa ibubapa adalah segala galanya..
Ia tiada hijab, terus termakbul..
Raikan ibubapa & jaga mereka sepanjang usia..
Doakan mereka apabila telah tiada..

2. Jaga masa..
Ia datang & berakhir..
Urus masa antara 5 waktu solat..
Atur kerja dgn sebaik cara..
Pada setiap waktu, ada perkara yg kita mulakan..
Berada di masjid, sebelum azan..
Masuk waktu, terus lah solat.. Selepas solat, bertebaran lah berusaha cari rezeki..

3. Berdoa dgn khusyuk..
Berserah pada Allah & bertawakal lah..
Allah tahu apa yg terbaik utk kita..

4. Namun begitu, kena lah berusaha..
Usaha pagi ptg siang & mlm..
Usaha lah bersungguh2..
Usaha bermula dgn berniat..
Lepas itu buat, sampai dpt..
Kalau tak dpt, usaha yg lain pula..
Adakan masa utk baca
Al-Quran..
Maka dia pun nasihatkan saya..
"Org yg membaca surah Al-Ikhlas satu kali, sama ganjarannya dgn memperolehi ganjaran membaca 1/3 Al-Quran..
Jadi jika membaca surah
Al-Ikhlas 3 kali, mendpt ganjaran seperti membaca 1 naskah Al-Quran..
Lelaki tua itu berkata, mulut dia tidak berhenti baca surah al Ikhlas..
Kadang2 sampai 1000 kali sehari..

5. Jaga Kesihatan..
Banyak kan berjalan kaki..
Banyaknkan minum air masak atau air mineral..
Jaga pemakanan..

6. Hidup kena buat target & kena ada wawasan..
Ikat perut & usah membazir..
Makanan & minuman mesti lah dihabiskan..
Usah berlagak org kaya, padahal kita teman pada syaitan..
Sentiasa lah belanja org mkn & minum..
Apabila mkn di kedai yg kecil,  perhatikan kebersihan kedai itu..
Apabila bersih masuk..
Disitu kita akan temui ramai org susah..
Belanja mereka mkn & minum..

7. Bila waktu maghrib, usah berada di atas jln...
Apabila dlm perjalanan, berhenti..
Cari lah masjid..
Apabila di rumah, tutup pintu rapat2..
Malam, buang sampah sarap..
Basuh pinggan mangkuk..
Pastikan semua teratur sebelum tidur..
Gunakan waktu antara maghrib & isyak utk tuntut ilmu agama..
Boleh dgr org mengajar..
Boleh juga baca kitab..
Lepas Isyak, buat kira2 untung & rugi..
Siapkan bahan utk kerja esok hari..

8. Usah takut jumpa org..
Walau pun 5 minit mahu berjumpa., pergi lah sendiri..
Usah pakai posmen apabila depani soal penting..
Biar kita merangkak panjat bangunan..
Biarlah kita ambil masa berhari hari perjalanan..
Yg penting, sampaikan dgn tgn sendiri..

9. Balik mlm, usah cakap penat, usah cakap letih..
Usah cakap sakit..
Apabila sakit, senyum..
Allah sedang luruhkan dosa.. Lepas sakit, kita akan lagi bertenaga..
Siapakah dlm dunia nie yg tidak pernah rasa sakit, jatuh & dihina..
Semua pernah, termasuk lah Rasulullah SAW..
Namun, baginda ajar kita utk maafkan semua org..

10. Niat kan mahu kaya..
Niat kan mahu bantu ramai org..
Niat mahu jadi manusia berguna..
Niat itu macam tulis surat..
Dulu tiada internet, mcm tulis surat lah..
Salah tulis alamat, akan sampai salah tempatlah surat itu..
Maka tulis alamat betul2.. .

Share lah digroup lain...ayuh kita istiqamah dlam amalan kebaikan...yang baik jadikan qudwah yang buruk jadikan dakwah...bersama amar maaruf nahi mungkar.

 بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيْم                                                                                 MUHASABAH HARI INI... KEISTIMEWAAN MANUSIA BERNAMA IBU

1.    Setitik air mata ibu jatuh, 10 kebajikan anak hilang, ibu2 jangan jatuh air mata dan anak jangan bagi ibu jatuh air mata.  Biarlah Ibu menangis kerana anak berjaya dan bukan sedih kerana angkara anak.

2. Kalau balik tengah malam, buka lampu tengok dan tatap muka Ibu/anak, sebab wajah orang tidur akan menmpakkn segalanya

ADA 3 MATA YG TIDAK DIJILAT API NERAKA..

» Melihat kaabah sehingga menitis air mata.
» Membaca Al-Qur’an sehingga menitis air mata.
» Memandang wajah Ibu yang sedang tidur / sedar hingga berlinangan air mata.

3   Orang yang kita kena tengok dan selalu pandang dalam hidup, tengok masa tidur.
» Anak
» Ibu
» Suami / Isteri

1. Adalah menjadi satu dosa jika kita mengguna jari telunjuk untuk menunjukkan sesuatu pada Ibu/bapa.

2. Barang siapa yang tidak men-doakan ibu/bapa selepas sembahyang buat ibu yang sudah meninggal maka dikira dia anak derhaka walaupun pada waktu ibu/bapanya hidup dia tak pernah menderhaka.  Maksudnya jika ibu/bapa masih hidup atau telah tiada, selepas setiap solat kita mesti mendoakannya.

3. Doa orang yang masih hidup makbul untuk orang yang hidup dan mati. Jadi doakanlah Ibu/bapa kita yang telah tiada.

4. Ketika melalui kubur, perlahankan kenderaan (jika sdg menaiki kndraan) dan beri salam, mereka akan doakan kita “berkatilah si pulan ini” dan jika tak bagi salam, mereka akan kata “celakahlah orang ini”  Jadi, jangan lupa bagi salam.

5. Tanda-tanda siksa Allah atas muka bumi ini antara lain simpan harta sampai mati tak pernah keluarkan zakat.

6.    Sesiapa yang bersedekah selalu, takkan miskin orang itu selamanya.

7. Jika mak ayah kita sudah meninggal dan semasa hayatnya kita ada perntukan wang untuk dia, bila mak kita dah takde teruskan memberi peruntukkan tu sebagai sedekah.
“Ya Allah, aku sedekahkan bagi pihak ibu/bapaku, semoga pahala sedekah ni sampai kepada ibu/bapaku”.
Itu yang yang buat ibu/bapa kita bahagia di sana.

8. Kalau kita susah nak bersedekah, bayangkan wajah Ibu/bapa kita baru kita ringan tangan nak ber-sedekah.

9. Allah panjangkan usia Ibu/bapa supaya mereka sakit dan nyanyuk untuk beri syurga pada anak2nya.  Jagalah mereka dengan baik Insyallah, syurga balasanya.  Jadi kalau tahu ibu/bapa sakit, berebut-lah menjaga ibu/bapa kita.  Besar sangat pahalanya.1

10. Allah kalau boleh tak nak kita masuk neraka jadi Allah takkan matikan seseorang dalam keadaan kotor dan berdosa jadi dia bagi kita sakit/malu/miskin untuk mmbersihkan kita sebelum dia mengambil kita.

ANAK2 BERMASALAH

LARI DARI RUMAH

1. Kalau anak lari dari rumah, gantungkan bajunya dihanger dan anginkan dan hadiahkan surah al-ikhlas setiap hari.

2. Masa laungan azan yang pertama, panggilah nama anak kita, insyallah akan sampai panggilan kita kepdanya.

DEGIL

1. Bila anak dah tidur, duduk di hujung kepala panggil ROH ANAK

» Wahai roh anakku “nama anak”, jadilah kamu roh yang baik, roh yang bertimbang rasa pada ibubapa, roh yang taat pada Allah, roh yang sayang sesama manusia.

Oleh kerana sahabat2 dalam group ni saya sayangi...
Dengan niat yg baik ikhlas kerna Allah same2 berdoa

"Yaa Allah, Ya Rahman, Ya Rahim.... Orang Yg M'baca Ini Adalah Org Yg Baik & Setia, Kuat‥
Sabar‥
Sayangilah Dia Serta Kasihilah Dia‥
Tolong Bantu Tingkatkan Kehidupannya‥
Mudahkan Rezekinya‥
Sihatkan Tubuh Badannya‥
Jika Dia Melangkah‥
Selamatkanlah Dia‥
Mudahkan Langkahnya‥
Aaminn…

Kirim Ke-9 Teman Yg Kmu Sayangi Dalam Waktu 9 Minit‥
Hidupmu Akan Bahagia Kerana 9 Orang Itu Juga akan Mendoakanmu…
Wassalam

Ust. Sihabuddin Muhaemin.


☝☝☝☝☝☺☺☺☺☺☺☺☺☺

Terrorism.